dijous, 15 de març del 2012

tram del CANAL DE LA INFANTA Zona Franca i Montjuic

19-2-2012

El centre d´Estudis de Montjuic ha convocat una marxa-xerrada
en la que ha comptat amb 27 oients agraïts, que hem seguit les
explicacions de l´Oriol Granados, com a representant del centre,
i dos companys de sobre els 80 anys, gent del barri, que han sabut
explicar com recorden, i com saben, història del més maco, poc
sabut, i amb més història dels canals de rec del Baix Llobregat, i
en aquest cas també del Barcelonés.

En representació del "Protegim el Canal de la Infanta", hem acudit
a la crida, el Santos / el nostre "secretari" (el Genís) / el nostre
potanveu (l´Ireneu) / el president del CelH (el Manel) / el Genís
i jo mateix.

L´Ireneu a fet un parlament de presentació del nostre projecte de
salvaguarda a l´Hospitalet, i després l´Oriol, que ha tingut la gentilesa
de cedir-nos la paraula, ha fet una introducció del que veuíem a la
sortida.

La idea era compartir amb tots els assitents un matí al voltant de
la història del tros de Canal, propìament dit barceloní, i que té una
quantitat de petits moments que el fan peculiar i diferent a la resta
del tram que vé de Molins

També haig d´afegir, que en aquesta ocasió, hem sigut honorats amb
la companyia de la historiadora del Guinardó, Carlota Giménez,
co-redactora del llibre sobre el casino de l´Arrabassada publicat
recentment, acompanyada, al seu torn, per l´encarregada del museu
de les aigues de Trintitat Vella (també ells fan sortides per compte
del MUCBA al voltant del germà gran del de la Infanta, el Rec Comptal
a BCN, per la banda de Montcada i Trintitat Vella.







Hem començat a tocar de les onze del de matí, des de la plaça Cerdà
al costat del concessionari SEAT, i ens hem anat a trobar els companys
majors que ens esperàvem a la plaça de les Matemàtiques (1)

En aquell punt, un pont servia de vial de pas pels carros que venien
de Barcelona per la carretera del Prat.

També ens han parlat de la fàbriques d´estris metàl.lics que hi havia
una mica més endavant i que es deia "Can Barret" (2).


(FOTO FETA PER IRENEU CASTILLO)






Després hem baixat per davant de les cases de la "Colònia Aunós"
conjunt de cases barates fetes pels barraquistes de Montjuic amb
motiu del Congrés Eucarístic de 1952 (3), i hem arribat a la cruilla
del carrer del Aviador Duran, a on hi havia un sifó de pas per sota
el carrer (5)


(FOTO FETA PER IRENEU CASTILLO)


 
Mes avall, després d´una hora ben bona de camí, hem arribat a l´entrada
del carrer Mare de Deu de Port, a on hi havia un salt d´aigua, el salt "Romaní",
per un molí fariner, germà en nom per part de propietari, del de la
Tecla Sala, com ha dit el Manel Domínguez, i el començament del barri, que
encara recorda, en la seva fisonomia, com eren les cases pels començaments
de segle passat al barri de Port, amb la seva esglesia de la Mare de Deu (6).





Mes avall, els prats d´Indianes del Prat Vermell, i de l´Erasme, (7)
l´encreuament de les vies per damunt del Canal, la Colònia de vivendes
obreres de Bausili, de la fàbrica el "Prat Nou", i les cases barates (8).

Al punt (9), al costat del cementiri, és a on encara es poden veure
restes del Canal, i ja més avall entrem a "Can Tunis", a on l´estany
de port va ser comprat abans de l´anexió de Sants a BCN, per fer
especulació, com volen fer amb el nostre tros de Canal de la Remunta,
per la "Societat Crédit Agrícola", i a on hi havia un hipòdrom!!!, si!!,
i que com ens van explicar el nostres guies, ja una mica cansats!!,
cada diumenge venien els agents de neteja a regar la Ctra. de Port
per evitar que la pols taqués les robes dels visitants a les carreres.




(FOTOS FETES PER IRENEU CASTILLO)

Total unes dues hores de camí ben instructiu!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada